Tijdens deze training worden de volgende onderwerpen behandeld;
DAG 1
- Direct aan de slag: het geven van een instructie, les van 5 minuten
- HOE? Vier stappen van het didactisch model van Van Gelder
- Wat wil ik bereiken? (doelen)
- Waar moet ik beginnen? (beginsituatie)
- Hoe ga ik lesgeven/ instrueren? (onderwijsleersituatie)
- Heb ik mijn doelen bereikt? (lesevaluatie)
- HOE? Procesgericht Trainen
- Van geleid naar begeleid naar zelfstandig leren
- Vaststellen van doelen
- SMART definiëren van leerdoelen
- Voorbereiden van je training
- In tweetallen een instructie of training voorbereiden
- Feedback geven
- Spelregels voor het geven en ontvangen van feedback
De dag bevat een afwisseling van presentaties, opdrachten en nabesprekingen. De opdrachten worden afwisselend individueel dan wel in groepjes uitgevoerd. Van de deelnemers wordt een actieve deelname aan de training verwacht.
DAG 2
- Voorbereiden en geven van een instructie/training
- Uitvoering en feedback
Zwemmen leer je niet uit een boekje. Zo is het met het geven van een training/instructie ook. Daarom staat de tweede dag geheel in het teken van oefenen. Je bereidt voor deze dag een training/instructie voor en gaat die voor de groep uitvoeren. Feedback krijg je zowel van de trainer als van de mede deelnemers aan de hand van het model van dag 1